Soldattorpet

Vi har nu renoverat torpet så vi kände att det var dags att berätta om det.

Lite historia bakom torpet torpet byggdes 1712 på en plats som dom kallade stränglyckan under gården Stenarsröd

1871 flyttades torpet till nuvarande plats kallad stommen ”knektetorpet” den sista knekten Oskar Kron som mönstrade in 1899 och mönstrade av 1919 men bodde kvar tills ca 1921 han flyttade sen till trollhättan.

torpet var bebott fram till 1980 talet.

Hjärtums hembygdsförening fick ta över byggnaden 1986 genom ett avtal med Ingeborg och Annie på Stenarsröds gård torpet står på     ofri grund idag.

Vi starta renoveringen 2018 med nertagning av bland annat tapeter som isin tur gjorde att det dessutom blev till en tidsresa då man hitta en del tidningar under. dessutom renoverades skorstenen så att det går och elda i köksspisen dock ej i stora rummet. Vi fixa delvist ett nytt golv i köket samt målade i desamma.Ny ytterfasad på ena långsidan ny klädsel på farstun samt ett fönster renoverades dessutom målades hela torpet samt att man även dränerade ena långsidan renoveringen blev klar hösten 2021 och det lades ca_ 610 arbetstimmar med uppehåll på grund av pandemin.

dom som drog lasset med renoveringen var Alf Ask, Arne Sjöberg, Willy Abrahamsson, Carl-Axel Carlstein samt Lars Erik Christiansson.